در روزهای پایانی صفر و همزمان با ایام رحلت پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) آیین‌های عزاداری متنوعی در سراسر ایران برگزار می‌شود که از طریق فضای مجازی می‌توانید در حس‌وحال آن‌ها سهیم شوید.

از آیین‌های امام رضایی چه می‌دانید؟ / روی خط زیارت

به گزارش قدس آنلاین، مانند دیگر مناسبت‌های مذهبی، در دهه پایانی ماه صفر هم مردم ایران‌ در اقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف، سبک و سیاق ویژه‌ای را برای عرض ارادت به ساحت ائمه اطهار(ع) ابداع کرده‌اند که در طول سالیان تبدیل به آیین‌هایی جمعی شده است.

در آستان شهادت امام رضا(ع) برخی از این آیین‌ها به‌ویژه از سوی اهالی مشهد، با جدیت و گستردگی ویژه‌تری برگزار می‌شود و ارادتمندان به این خاندان را به‌سوی خود فرامی‌خواند.

ایجاد فضای اشتراک گذاشتن محتواهای ویدئویی در بسترهای مجازی، این ظرفیت را به‌وجود آورده است که علاقه‌مندان از طریق اینترنت امکان دسترسی به نسخه‌های تصویری از این آیین‌ها را داشته باشند.

یکی از سنت‌هایی که در سال‌های اخیر و به‌پشتوانه تجربه پیاده‌روی اربعین مورد توجه زائران حرم رضوی قرار گرفته، پیاده‌روی عزاداران به سمت مشهد است. «تپه سلام» یکی از اقامت‌گاه‌های معروف در همین مسیر است که برپایه یک سنت قدیمی در روزهای پایانی ماه صفر، افراد توانمند، به آنجا می‌روند و با قربانی کردن گوسفند، از زائران پیاده، استقبال می‌کنند. بخش‌هایی از عزادرای زائران رضوی در تپه سلام را می‌توانید در سایت آپارات جستجو و تماشا کنید.

در همین سایت ویدئوهای متنوع دیگری مرتبط با آیین‌های پایان ماه صفر در دسترس قرار دارد.

یکی از سنت‌های رضوی که با محوریت زنان برای عرض ارادت به ساحت امام رضا(ع) برگزار می‌شود، آیین عزاداری زنان نوغان است. این مراسم عصر روز شهادت حضرت و در قالب تشییع‌پیکر نمادین برگزار می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری هم به تماشای آن می‌روند.

مجلس «شبیه‌خوانی مأمون» و یا آیین «سنت سقایی» هم از دیگر آیین‌های رضوی است که در روزهای پایان ماه صفر برگزار می‌شود و نسخه‌های ویدئویی متعددی از اجراهای مختلف آن در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

در کنار این آیین‌های بومی، اصلی‌ترین آیین‌های عزاداری هم در قالب حرکت هیأت‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی، به منصه ظهور می‌رسد که علاوه‌بر نسخه‌های ویدئویی سال‌های قبل، امسال و همزمان با روز شهادت حضرت رضا(ع) می‌توانید در بخش پوشش زنده سایت آپارات، در جریان برگزاری و حس و حال معنوی آن قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.